Nieuws

'Worstelen' met de berichtenbox overledene


De overheid communiceert steeds vaker digitaal. In plaats van een blauwe envelop krijgen mensen berichten van de Belastingdienst nu via de digitale ‘berichtenbox’, te bereiken met DigiD. Dat is handig. Maar niet als de eigenaar van de ‘box’ overleden is.

‘De problematiek is complex. Ik wil niet de illusie wekken dat dit eenvoudig structureel opgelost kan worden.’ Het zijn eerlijke zinnen in een brief van staatssecretaris Raymond Knops (Binnenlandse Zaken) aan de Tweede Kamer. Hij moest vragen beantwoorden over waarom overleden mensen nog steeds digitale post van de overheid krijgen, zoals van de Belastingdienst.

Het probleem is niet dat de berichten verzonden worden – dat moet volgens Knops nu eenmaal. ‘Met het overlijden gaan rechten en plichten over op de nabestaande(n), bijvoorbeeld rondom de fiscale afwikkeling van de erfenis of de APK-keuring van de auto van de overledene.’ Er zijn echter wél problemen met de manier waarop de berichten verzonden worden.

Vroeger werd de post geadresseerd aan ‘de erven/nabestaanden van’. Die konden brieven openen. Maar de digitale berichtenbox van de overheid is persoonlijk; nabestaanden hebben daar vaak geen wachtwoord van. Ook komt het voor dat organisaties een melding van overlijden niet in hun administratie zetten.

Knops wil met overheidsinstanties om tafel om ‘aan deze ongewenste situatie een eind te maken’. Overheidsorganisaties mogen niet naar elkaar wijzen om deze problemen op te lossen – zoals nu gebeurt. ‘Wanneer mij deze signalen bereiken, zal ik partijen aanspreken op hun verantwoordelijkheid.’ Ook wil Knops bekijken of uitvaartbedrijven kunnen helpen. En misschien kunnen nabestaanden binnenkort gemachtigd worden, zodat zij kunnen inloggen op de berichtenbox van de overledene. De bewindsman meldt uiterlijk volgende week aan de Tweede Kamer of dit mogelijk is.


bron: Nederlands Dagblad